Gyermekvilág, gyermekjog

Száz központot, ezeret

2017. augusztus 18. 17:43 - gyvgyj_gtm

Még 2016 év végén volt egy sajtótájékoztató, melyen Novák Katalin az Emberi Erőforrások Minisztériumának család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára elmondta, egy törvénymódosításnak köszönhetően 2017. január 1-jétől a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő és védelembe vett gyermekek mellett az egyszülős családok gyermekei előnyt élveznek a bölcsődei felvételnél.

Bár nyilvánvaló tény, hogy nehéz egy keresetből fenntartani egy családot - ahogy az államtitkár asszony is említette – a gyermektartás díjról azért nem szabad elfeledkezni: a különélő szülőnek ezzel a díjjal be kell szállni a gyermeke nevelésébe. A sajtótájékoztatón még az is elhangzott, hogy az EMMI félmilliárd forintos támogatással támogatja egy Egyszülős Központ létrehozását, ahol „pont azok kaphatnak személyre szabott segítséget, akik gyakran érezhették, hogy nem figyel rájuk senki”. Ez utóbbi kijelentést már Nagy Anna az Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvány elnöke mondta. A teljes sajtóhír és videó meg is tekinthető itt: http://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/csalad-es-ifjusagugyert-felelos-allamtitkarsag/hirek/a-kormany-tamogatja-az-egyszulos-csalado

Kicsit több, mint egy hónap múlva 2017. január 31-én a KSH-ban rendeztek egy másik konferenciát, annak apropóján, hogy 2017-ben lett 20 éves, a sokak életét jól vagy rosszul meghatározó gyermekvédelmi törvény. Már a meghívót áttekintve is látható, hogy a szervezők valóban komolyan készültek erre az eseményre, több területről hívtak meg gyermekvédelemben dolgozókat. http://www.csagyi.hu/hirek/item/1322-ket-evtized-a-gyermekekert-ksh-konferencia

A konferencián megszólalt a  II. Kerületi Önkormányzat Család-és Gyermekjóléti Központjának a vezetője Papp Krisztina is, aki régóta az intézmény vezetője. A vezető asszonynak kritikát fogalmazott meg a törvénymódosítás kapcsán, annak ellenére, hogy ő az egyik alkotója az EMMI által kiadott Módszertani Útmutatónak, mely A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges egységes elvek és módszertan címet viseli. A kritika szerint az 1997-es törvény 2016 január 1-jén életbe lépett módosításai, melynek célja a párhuzamos kapacitások elkerülése lett volna, pont azt az eredményezi, hogy a szakmai specializációk elvesznek.

„Papp Krisztina szerint az összevonással a szakmai specializációk elvesztek, hiszen a családsegítőknek a korábban végzett munkájuk helyett más feladatot kell végezniük. Aki például a gyermekjóléti szolgálatban 19 évet eltöltött, most a felnőtt, sok esetben idős, mentális problémákkal küzdő ügyfelekkel kell együttműködnie. Aki pedig családsegítőként csak felnőttekkel dolgozott 20-30 éven keresztül, annak most a gyermek veszélyeztetettségére vonatkozó speciális kihívásokkal kell szembenéznie. Ugyancsak gondot okoz, hogy a járások, - család- és gyermekjóléti központ, és a települések - család- és gyermekjóléti szolgálat- szakemberei között gyakori a konfliktus, a hierarchia kialakulása miatt. Problémát jelent, hogy óriási a fluktuáció, és nehezen tudják betölteni az új állásokat, jelentős a szakemberhiány.”

A Papp Krisztina** által vezetett intézmény 2016 január 1-ig a Családsegítő és Gyermekjóléti Központ nevet viselte, majd ez változott meg január 1 után Család – és Gyermekjóléti Központtá. Az általa vezetett intézmény honlapját megnézve még most is az látható, hogy a családsegítő központ munkatársai és a gyermekjóléti szolgálat munkatársai külön oldalon szerepelnek. Annak ellenére, hogy összevonásról van szó, a két részleg két szakmai vezetője ugyanúgy megmaradt, mint a törvényváltozás előtt, nyilván szakmai okokból.

A II. kerületi Család -és Gyermekjóléti Központ honlapjának további elemzése helyett, érdemes azon elgondolkodni, hogy vajon miért van, az, hogy az úgynevezett integrált szolgáltatás ennyire ismeretlen fogalom a nyilvánvalóan tapasztalt szakemberek számára.

Ha már a családról, mint a társadalom alapegységéről gondolkodnak, vajon miért nem lehetséges a szolgáltatásokat is a családoknak, mint komplex egységeknek nyújtani?

Az újabb egyszülős és ráadásul budapesti központ létrehozása helyett, talán sokkal érdemesebb lenne abban gondolkodni, hogy a megfelelő képzés után lehet-e olyan szakemberekre bízni az egyszülős családokat, akik amúgy is foglalkoznak már családokkal. Akik tudják, hogy mi a teendő, ha egy is elhangzik a következő mondatokból:

  • Egy keresetből nevelem a gyerekeket, mert a volt párom nem fizet
  • Jó lenne egy kis szabadidő, mert a volt párom már hónapok óta a gyereke felé sem néz.
  • Olyan nehéz a gyerekkel mióta olyan új osztálytársa/iskolatársa/tanára van, aki rendszeresen bántja.
  • Kaptam időpontot a gyermekpszichiátriára. Három hónap múlva.
  • Sajnos a gyerekem nem kap fejlesztést. Szakemberhiány van.
  • Sajnos most én lettem beteg, elkaptam a gyerektől. Nem tudom elvinni bölcsibe/oviba/iskolába.


Az egyszülős központnak a normál családok ellátásába való integrálásnak az lehet a hátránya, hogy előfordulhat, hogy a problémát észlelve a két fél mást fog gondolni a megoldásról. Az amúgy is kevesebb lábon álló egyszülős család számára különösen fontos, hogy ne egy újabb kápót kapjon a nyakába, hanem egy olyan szakembert, aki rendelkezik megfelelő tudással, melyet tud is alkalmazni a helyzetnek megfelelően. Míg egy házaspár magabiztosabban, egymást támogatva tud fellépni, ha hozzá nem értő szociális munkással találkozik, egy egyedülálló szülő kevésbé képes a hatékony érdekérvényesítésre. Míg egy hozzáértő, az egyszülős családok helyzetét valóban értő családgondozó a krízishelyzet megoldására törekszik, a nem kellően képzett és pályára alkalmatlan meg egy újabb akta gyártására lát lehetőséget, elővéve a nem együttműködő szülő és a védelembe vétel kártyát.

Az egyszülős családok száma a kormany,hu tudósítása szerint 330 000 fő és a Központ létrehozására 500 000 000 forintot szán a kormány 2017-ben, ami pontosan 1515 Ft családonként. A már említett II. Kerületi Önkormányzat Család-és Gyermekjóléti Központ fenntartója 190 497 000 Ft-ot szánt 2016-ban csak a második kerület szociális, gyermekjóléti szolgáltatás ellátására. http://www.csgyk02.hu/images/documents/letoltheto_dokumentumok/Szakmai_Program.pdf

Hogy közben hol tart a félmilliárdos támogatás felhasználása, melyet 330 000 családot érinthet? Az Egyszülős Központ 2017 áprilisi, saját honlapukra mutató sajtóközleménye szerint a Kóstolj bele az Egyszülős Központba című eseményen elindították az online, az országból bárhonnan elérhető, ingyenes szolgáltatásukat, ahol „az érdeklődők valódi ízelítőt kaphattak az áprilistól elérhető segítségnyújtásból és személyesen is találkozhattak, konzultálhattak több, a központ munkáját segítő szakemberrel". A sajtóhír itt olvasható: http://egyszulo.hu/index.php/rolunk/sajtokozlemenyek/302-aprilistol-indulnak-az-egyszulos-kozpont-online-szolgaltatasai

Április 2-től a honlapjukon elérhető a Jogi tanácsadás, itt: http://egyszulo.hu/index.php/tanacsadas/jogi-tanacsadas, egy Google Doc kitöltésén keresztül lehet jelentkezni. Van pszichológus válaszol rovat is itt: http://egyszulo.hu/index.php/hasznos/koezoesseg/pszichologus-valaszol. Klubok közösségek vannak Budapesten a 9. kerületben, Kolozsváron, Miskolcon és Zalaegerszegen, így nyugodtan elmondható, hogy a közösség rovatot lehet még frissíteni, főleg, ha ez a tartalom.

 ek-k.jpg

Majd 2017 júliusában megjelent az Egyszülős Magazin is, egy elég erős beköszönővel és lelkes beszámolókkal az idei nyaralásokról, melyet szintén a Központ szervezett.

 

*forrás: http://www.csagyi.hu/hirek/item/1322-ket-evtized-a-gyermekekert-ksh-konferencia

**Ebben a bejegyzésben azért a II. kerületi intézmény szerepel, mert a már említett konferencián ennek a vezetője szólalt meg. A példaként említett II. Kerületi Önkormányzat Család-és Gyermekjóléti Központ szolgáltatásait előfordulhat, hogy több vagy kevesebb megelégedettséggel igénybe veszik egyszülős családok is. Valószínűleg kérnek hátralékkezelési tanácsadást, részt vesznek klubfoglalkozásokon és előfordulhat, hogy a házi gyermekfelügyeletet is igénybe veszik. Sőt biztosan vannak, akik a kapcsolattartási ügyelet szolgáltatását is - mondjuk így – kipróbálják. Talán nem túlzó az vélemény, hogy a vezetők birtokában vannak azon a statisztikai adatoknak, melyekből megtudható, az ellátási területükön hány család él. Érdemes áttanulmányozni a II. Kerületi Önkormányzat Család-és Gyermekjóléti Központ honlapjára feltöltött jelentést, mely bemutatja a 2015-ös évben végzett munkájukat. A számsorokból kiderül, hogy a szolgáltatást igénybe vevők 16%-a egyedül neveli a gyermekét. Akit érdekel, megtudhatja, hogy a kifejezetten tehetősnek számító II. kerületben milyen problémával küzdenek a családok. A néhol meglehetősen hevenyészett statisztikából kibogarászható, hogy a szolgáltatást jórészt aktív korú, foglalkoztatás nélküli, egyedülálló szülő veszi igénybe. További részletek és a családgondozók, koordinátorok beszámolója itt olvasható el: http://www.csgyk02.hu/images/documents/letoltheto_dokumentumok/Gyermekvedelmi_Tanacskozas_2016.pdf A honlapot tovább böngészve kiderül, hogy amennyiben egy II. kerületi lakos nem elégedett, panaszt a fenntartónál tehet, az egy másik dokumentumból tudható meg, hogy a fenntartó a II. kerületi Önkormányzat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekvilag-gyermekjog.blog.hu/api/trackback/id/tr6912761414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.